پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 576
نویسنده : میثم حیدری

 ازخوانی بیانات تاریخی رهبری پیرامون عوام و خواص؛


بخشی كه بايد روی آن كار شود، تطبيق با وضع هر زمان است. نه فقط زمان ما، بلكه هر زمان. بايد معلوم شود كه در هر زمان، طبقه‌ی خواص، چگونه بايد عمل كنند تا به وظيفه‌شان عمل كرده باشند. اين‌كه گفتيم اسير دنيا نشوند يك كلمه است. چگونه اسير دنيا نشوند؟ مثالها و مصداقهايش چيست؟
به گزارش يا مهدي، مقام معظم رهبری در دیداری که با جمعی از فرماندهان لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص) در سال 1375 داشتند، به تشریح ویژگی های خواص و عوام جامعه و نقش آنان در برهه‌های تاریخی اسلام پرداختند.

این بیانات تاریخی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره خواص و عوام ، دارای روشنگری‌های بسیاری است كه امروز نیز می‌تواند چراغ راه جامعه اسلامی بوده و انقلاب اسلامی را از گزند آفت‌ها مصون بدارد.

***  بخش کوتاهی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را پیرامون موضوع خواص و عوام را به انتخابمشرق در ادامه ملاحظه می کنید.



جهاد فکری و روشنگری فکر مردم

يكی از جهادها هم جهاد فكری است. چون دشمن ممكن است ما را غافل كند، فكر ما را منحرف سازد و دچار خطا و اشتباهمان گرداند؛ هر كس كه در راه روشنگری فكر مردم، تلاشی بكند، از انحرافی جلوگيری نمايد و مانع سوءفهمی شود، از آن‌جا كه در مقابله با دشمن است، تلاشش جهاد ناميده می‌شود. آن هم جهادی كه شايد امروز، مهمّ محسوب می‌شود.


بايد به فكر بروید، كه چرا چنين شد؟ 

اتّفاقی كه افتاده است، در صدر اسلام است. من يك وقت عرض كردم: جا دارد ملت اسلام فكر كند كه چرا پنجاه سال بعد از وفات پيغمبر، كار كشور اسلامی به جايی رسيد كه مردم مسلمان - از وزيرشان، اميرشان، سردارشان، عالمشان، قاضی‌شان، قاری‌شان و اجامر و اوباششان - در كوفه و كربلا جمع شدند و جگر گوشه‌ی پيغمبر را با آن وضع فجيع به خاك و خون كشيدند؟! خوب؛ انسان بايد به فكر فرو رود، كه چرا چنين شد؟ 


جامعه به دو قسم تشکیل می شود؛ خواص و عوام

ببينيد عزيزان من! به جماعت بشری كه نگاه كنيد، در هر جامعه و شهر و كشوری، از يك ديدگاه، مردم به دو قسم تقسيم می‌شوند: يك قسمْ كسانی هستند كه بر مبنای فكر خود، از روی فهميدگی و آگاهی و تصميم‌گيری كار می‌كنند. راهی را می‌شناسند و در آن راه - كه به خوب و بدش كار نداريم - گام برمی‌دارند. يك قِسم اينهايند كه اسمشان را خواص می‌گذاريم. قسم ديگر، كسانی هستند كه نمی‌خواهند بدانند چه راهی درست و چه حركتی صحيح است. در واقع نمی‌خواهند بفهمند، بسنجند، به تحليل بپردازند و درك كنند. به تعبيری ديگر، تابع جَوّند. به چگونگی جوّ نگاه می‌كنند و دنبال آن جوّ به حركت در می‌آيند. اسم اين قسم از مردم را عوام می‌گذاريم. پس، جامعه را می‌شود به خواص و عوام تقسيم كرد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: عوام , خواص , رهبری , يا مهدي بيا , ,



بازدید : 555
نویسنده : میثم حیدری

 حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

به گزارش يا مهدي، حدود یک دهه است که دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران، در دهۀ محرم هر سال پای سخنرانی‌های حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان می‌نشینند. این استاد حوزه و دانشگاه موضوع سخنرانی این دهه خود در دانشگاه تهران را با یک پرسش معرفی کرده است: «سبک زندگی کجای دین ماست؟»
پناهیان در اولین روز سخنرانی خود، با بیان اینکه سبک زندگی به آن بخشی از ظاهر و رفتار ظاهری انسان بازمی‌گردد که قابل مدیریت است و خصوصاً به زیبایی و خوشایندی نیز ربط پیدا می‌کند، و در پاسخ به این سوال که «آیا سبک زندگی و این ظاهر و شکل و صورت رفتاری از نگاه دین اهمیت دارد یا نه؟» گفت: «ضمن توجه به تفاوت سبک زندگی با اخلاق، باید بگوییم که اسلام فقط با اخلاقِ ما کار ندارد بلکه با سبک زندگیِ ما نیز کار دارد. مثلاً اینکه ما عصبی‌مزاج هستیم یا نه، جزء سبک زندگی نیست (بلکه به اخلاق مربوط می‌شود)، اما اینکه چگونه عصبانیت خود را ابراز کنیم جزء سبک زندگی است، مثلاً اینکه با ناسزا گفتن، فریاد زدن، شکستن ظروف و ... عصبانیت خود را بروز دهیم جزء سبک زندگی محسوب می‌شود. دین به سبک زندگی ما کار دارد»

پناهیان همچنین نمونه‌ای از اشارۀ قرآن به سبک زندگی را مطرح کرد که نشان می‌دهد سبک زندگی در دین چقدر اهمیت دارد. این آیه قرآن، اولین خطاب «یا ایها الذین آمنوا» - بر اساس زمان نزول- است. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این آیۀ قرآن گفت: «اولین خطابِ «یا ایها الذین آمنوا» مربوط به یک سبک رفتاری است نه یک اخلاق و عقیده یا علاقه، آن هم رفتاری که غیرعبادی و غیر حقوقی است و خداوند متعال اولاً آن را به عنوان یک «سبک» مورد نقد قرار می‌دهد و ثانیاً به زیبایی و عدم زیباییِ آن توجه دارد.»

:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: سبک زندگی , پناهیان , مشرق , يا مهدي بيا ,



عروسی با سخنرانی امام جمعه/ عکس در ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 24 آبان 1391
بازدید : 490
نویسنده : میثم حیدری
نساء و محمد،سنت پاک الهی را الهی را ارج گزارده، پیوند زندگی خود را جشن می گیرند.و شما را برای شنیدن سخنرانی برادر قربانی ، امام جمعه لاهیجان دعوت می نمایند.گرامی مقدمتان گویای پاک ترین محبت هاست.
به گزارش يا مهدي، «محمد اصغری خواه» به تاریخ دوازدهم خرداد 1340 ، در روستای«فقیده» از توابع «لنگرود» متولد شد.وی در 19 اردیبهشت 1367، در حالی خرقه ی شهادت پوشید که فرماندهی گردان کمیل از «لشکر 16 قدس گیلان» را بر عهده داشت.
آن چه می بینید، تصویری است از کارت دعوت نامه ، برای عروسی شهید «اصغری خواه». وی در زمان ازدواج، فرماندهی عملیات سپاه «لنگرود» را بر عهده داشت.
جالب توجه ترین نکات این دعوت نامه، زمان و مکان آن می باشد.
روحمان با یادش شاد

[متن دعوت نامه عروسی شهید اصغری خواه]
النکاح سنتی فمن رقب سنتی فلیس منی
ازدواج سنت پیامبر اسلام است.پس کسی که از این سنت چشم بپوشد از امت من محسوب نخواهد شد.
نساء و محمد
سنت پاک الهی را الهی را ارج گزارده، پیوند زندگی خود را جشن می گیرند.
و شما را برای شنیدن سخنرانی برادر قربانی ، امام جمعه لاهیجان دعوت می نمایند.
گرامی مقدمتان گویای پاک ترین محبت هاست.
خانواده هاشمیان  خانواده اصغری خواه
وعده ما: روز جمعه 3/11/59
از ساعت 2.5 تا 5 بعد از ظهر
به صرف شیرینی
مکان: سیگارود
مسجد جامع
 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , عکس/فیلم , ,
:: برچسب‌ها: يا مهدي , بيا , نيوز , خبري , عكس , اصغری خواه , عروسی , شهید , امام جمعه ,



«رأس الحسین» در دمشق/تصاوير در ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 23 آبان 1391
بازدید : 422
نویسنده : میثم حیدری

 

فارس گزارش‌ می‌دهد
«رأس الحسین» در دمشق + تصاویر

خبرگزاری يا مهدي: هرچند روایات تاریخی از محل دفن سر مبارک امام‌حسین(ع) مختلف است و گروهی محل دفن را کربلا، گروهی دیگر دمشق و عده‌ای نیز قاهره می‌دانند اما «رأس‌الحسین» در مسجد جامع اموی محل زیارت عاشقان این امام عظیم‌الشأن است.

خبرگزاری فارس: «رأس الحسین» در دمشق + تصاویر

 

به گزارش خبرنگار يا مهدي، به نظر می‌رسد دلیل اختلاف نظر مورخان درباره محل دفن سر مبارک امام‌حسین(ع) این است که اموی‌ها دستور دادند سر شهدای کربلا در نقاط مختلف در معرض دید مردم قرار گیرد و به این ترتیب مؤمنان دوستدار آل البیت(ع) در هر محلی که سر مبارک به آنجا منتقل شد، بارگاه مقدسی بنا کردند تا سمبل از جان گذشتگی و مبارزه و مظلومیت اهل بیت‌(ع) باشد.

امروز ضریحی از راس‌الحسین در مسجد جامع اموی دمشق وجود دارد که دوستداران امام‌حسین(ع) از نقاط مختلف جهان را به خود جلب می‌کند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , عکس/فیلم , ,
:: برچسب‌ها: رأس الحسین , رأس الحسین چيست , عكس رأس الحسین , يامهدي , خبر گزاري يا مهدي ,



بازدید : 669
نویسنده : میثم حیدری

 

نرم افزار قرآن نور شامل نسخه کامل قرآن کریم به همراه تفسیر آیات است.
به گزارش يا مهدي در این نرم افزار که برای جاوا طراحی شده است امکاناتی چون جستجو در قرآن، ترجمه و تفسیر، علامت گذاری متن و.. گنجانده شده است. 

قرآن نور با گوشی های لمسی هماهنگی دارد و اکثر گوشی های جاوا را پشتیبانی می کند.


 

:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , دانلود نرم افزار موبايل , ,
:: برچسب‌ها: قرآن , جاوا , قران براي جاوا ,



بازدید : 535
نویسنده : میثم حیدری
آیت الله مهدوی کنی گفت: اولین روزی که من معمم شدم، 14 یا 15 سال سن داشتم. روز عید غدیر بود و به دست آیت الله برهان، رحمت الله علیه معمم شدم. ایشان خیلی اصرار داشتند که ما در روز غدیر معمم شویم و بنده آن روز لباس نداشتم و ایشان که قدشان چندان بلند نبود، گفتند من لباس خودم را به شما عاریه می دهم- البته نمی بخشم!- یک قبا و عبا به من دادند و گفتند عمامه را برو خودت بخر.
به گزارش مشرق، مراسم عمامه گذاری دانشجویان دانشگاه امام صادق، بعد از نماز ظهر و عصر امروز، با حضور اساتید و دانشجویان در مسجد این دانشگاه انجام شد.

آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در این مراسم به سخنرانی و بیان خاطراتی جالب از زندگی خود پرداخت. متن کامل سخنان ایشان را در زیر می خوانید:

اولین روزی که من معمم شدم، 14 یا 15 سال سن داشتم. روز عید غدیر بود و به دست آیت الله برهان، رحمت الله علیه معمم شدم. ایشان خیلی اصرار داشتند که ما در روز غدیر معمم شویم و بنده آن روز لباس نداشتم و ایشان که قدشان چندان بلند نبود، گفتند من لباس خودم را به شما عاریه می دهم- البته نمی بخشم!- یک قبا و عبا به من دادند و گفتند عمامه را برو خودت بخر.

من نزد پدرم رحمت الله علیه رفتم، ایشان معمم نبود ولی به روحانیت علاقه داشت و منزل ما همیشه مرکز تجمع و رفت و آمد علما در کن بود. پدرم، خیلی علاقه داشت که من روحانی شوم و من را به همین منظور به قم برد. 


:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , عکس/فیلم , ,
:: برچسب‌ها: مشرق , مهدوی , کنی , عمامه گذاری , دانشگاه ,



بازدید : 374
نویسنده : میثم حیدری

 

درباره حجاب/
چگونگی معاشرت زن در محیطهای اجتماعی/ مراد از جلباب
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: اگر زن در بیرون از خانه و یا در محیط خانه در مقابل چشمان نامحرم عفیف و باحیا ظاهر شود کسی جرأت جسارت به حریم والای او را نخواهد داشت و به حریم عفاف و حیاتش گام نخواهد گذاشت.

زن و مرد باید در روابط اجتماعی حریم و حدود را مورد توجه قرار دهند چراکه رعایت حدود در معاشرت ها سبب استحکام بنیان خانواده می گردد و عدم رعایت حریم ها باعث تزلزل کانون خانواده می شود و چه بسا روابط ناسالم منجر به فروپاشی خانواده ها و زندگی افراد زیادی شده است. زنان باید با رعایت حدود شرعی اجازه تجاوز و طمع به حریم خویش را ندهند، زنان باید با رعایت حدود و مسائل شرعی، از بروز فساد، فحشا و ناهنجاری های اخلاقی در اجتماع جلوگیری کنند.

اکثر ناهنجاری هایی که معمولا در یک جامعه و در میان خانواده ها و مخصوصا جوانان بوجود می آید در اثر رعایت نکردن حدود عفت و عفاف است چه مردان با ایمانی که بر اثر عشوه گری زنان لاابالی منحرف شده و به ورطه هلاکت سقوط کرده اند و چه زنان خوبی که بر اثر شهوت پرستی از مردان گمراه شده و در دام شیطان اسیر گشته اند و زندگی شان از هم پاشیده و در این گونه خانواده ها جوانان نیز با شکست مواجه شده اند و نتوانسته اند در تحصیل علم بکوشند و مسائل دینی و اخلاقی را به طور صحیح فرا گیرند.

زنان بدحجاب گاهی عامل اصلی مشکلات و معضلات اخلاقی و رواج فساد و فحشا در جامعه هستند و درست برعکس اگر زنان با پوشش مناسب و رعایت حدود شرعی و مسائل تربیتی را رعایت نمایند، مردی جرات تجاوز از حدود الهی را به خود نخواهد داد.

اگر زن در بیرون از خانه و یا در محیط خانه در مقابل چشمان نامحرم عفیف و باحیا ظاهر شود کسی جرأت جسارت به حریم والای او را نخواهد داشت و به حریم عفاف و حیاتش گام نخواهد گذاشت، خلاصه اینکه همانطور که از دامن زنان پاک و پاکیزه مردان بزرگ و عارف پرورش یافته و به معراج می روند. از دامن زنان ناپاک و بی حیا هم مردان ناپاک و انگل گونه وارد جامعه خواهند شد. زن و مرد در معاشرت ها باید حدود شرعی را کاملا مراعات نمایند تا اجتماع سالم بماند.

اگر از برخی زنان جامعه امروزی بخواهیم که بیایند بهترین نوع حجاب را ذکر کنند شاید در جواب بگویند که ما در اسلام چیزی به نام چادر نداریم و در آیات و روایات چیزی در مورد حجاب برتر به صراحت ذکر نشده است.

اما باید گفت: اگر ما زنان مسلمان یک مقدار مطالعه ای درباره زنان و دختران رسول خدا(ص) داشته باشیم می فهمیم که زهرای مرضیه(س) در بیرون از خانه یک مقنعه بلند و یک چادر بلند طوری که پشت سر آن حضرت را چادر جارو می نمود و در داخل منزل هم یک مقنعه ی کوتاه می پوشیدند و یا دلیل محکم دیگر ما همان روش عملی زنان رسول خدا بود که آیه 59 سوره احزاب بر آن دلالت دارد که به زنان رسول خدا فرمان می دهد که جلباب بر سرشان بنمایند. جلباب را مفسران چندین معنا نموده اند 1- مقنعه 2- هر لباسی که از سرتا پا را بپوشاند.

3- هر لباسی که زنان روی لباس های خود بپوشند

4- هر پوششی مثل عبا و غیر آن

5- لباسی که بزرگ تر از روسری و کوچکتر از ازار می باشد.

6- روسری بزرگی که سر و صورت را هنگام خروج از منزل می پوشانند.

ام سلمه یکی از زنان بزرگوار رسول خدا (ص) می گوید: هنگامی که آیه حجاب نازل شد که زنها باید روسری بلند و چادر را بر سرخویش فرو افکنند زنان انصار از منزل بیرون آمدند در حالیکه عبا (و چادر) مشکی بر سر داشتند.

لذا می توان استفاده نمود که چادر مشکی که امروز لباس بیرون از منزل زنان با شخصیت و با تقوا است در صدر اسلام هم حجاب زنان پاکدامن بوده است.

خداوند تبارک و تعالی در سوره احزاب به زنان پیامبر(ص) می فرماید: "ای همسران پیامبر شما همچون دیگر زنان نیستید اگر تقوا پیشه کنید، پس به گونه ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید".

در خانه های خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین (که اندام و وسایل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار می دادند) در میان مردم ظاهر نشوید نماز را به پا دارید و زکات بپردازید و از خدا و رسولش اطاعت کنید.

امام صادق(ع) می فرماید: زنان از وسط راه عبور نکنند بلکه از کنار دیوار یا کنار مسیر (پیاده رو) حرکت نمایند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: حجاب , پوشش مناسب , معاشرت زن , ,



حق با غدیر است یا سقیفه؟
نوشته شده در شنبه 13 آبان 1391
بازدید : 391
نویسنده : میثم حیدری

 

حضرت علی

شیعه که باورهای خود را از عقل و نقل؛ یعنی قرآن و روایتهای معتبر می گیرد، معتقد است که مقامِ قانون‏گذاری تنها از آنِ خداوند متعال است و بس ؛ دلیل این باور، آیاتی از قرآن کریم است که با صراحت تمام می گوید:

 

إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ [1]؛ حکم کردن، فقط ویژه خدای متعال است.

زیرا حكم در هر امری جز از سوی كسى كه مالك و متصرف به تمام حقیقت آن باشد صحیح و عملی نیست. در تدبیر امور عالم و تربیت بندگان هم، مالكى حقیقى و مدبرى واقعى جز خداى سبحان وجود ندارد؛ بنابراین حكم هم به معنای حقیقی كلمه، تنها از ناحیه خداوند متعال روا خواهد بود.[2]

و نیز معتقد است حقِّ تعیین پیامبر فقط مخصوص خدای سبحان است و نقش مردم نسبت به پیامبر و پیام الهی، ایمان آوردن و عمل نمودن و حفظ آن است و در محدوده انتخاب و نصب جانشین و رابط بین خدا و مردم،  هیچکاره اند ؛ زیرا تنها خدا می داند که چه کسی صلاحیت، قابلیت و توانایی انجام این ماموریت را دارد:

اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ ؛تنها خداست که می داند که وظیفه رسالتش را بر عهده چه کسی قرار دهد.[3]

بنابراین حق انتخاب نماینده خدا بر روی زمین فقط با خداست و وظیفه مردم تنها ایمان به او و پیروی از اوست. آیه « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ »[4] و « أَطیعُوا الرَّسُول»[5] هایی که در قرآن آمده همه بیانگر همین وظیفه اند.

این قانون، منحصر در رسول خدا صلی الله علیه وآله نمی شود و درباره هر کس که در جایگاه خلیفة اللهی قرار می گیرد جاری می شود. برای همین است که ما معتقدیم جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله نیز باید از جانب خداوند تعیین شود؛ زیرا پی بردن به صفات جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله، از جمله علم و عصمت او، برای انسان‏های عادی امكان پذیر نیست و تنها خداست كه می‏داند این نعمت‏ بزرگ را به چه كسانی عطا کند و چه کسی قابلیت انجام این وظیفه سنگین الهی را داراست.

همان گونه که بشر حق دخالت در فروع دین را ندارد به مراتب، حق دخالت در اصول دین را هم ندارد؛ مگر آنکه بگویید بحث امامت و جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وآله نه ربطی به اصول دین دارد و نه ارتباطی با فروع

آنچه در روز هجدهم ذی الحجه سال 10 هجری در منطقه غدیر خم رخ داد اجرای همین قانون الهی بود که خداوند توسط پیامبرش، جانشین او را تعیین و به مردم معرفی کرد.

بر خلاف این مبنای قرآنی، کسانی معتقدند که در تعیین جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله خدا کاره ای نیست و این مردمند که باید دور هم نشسته و با شور و مشورت، جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وآله را به کسی واگذار کنند. مستند این کارشان را هم عمل به آیه 38 سوره شوری می دانند که می فرماید: « وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُم» ؛ و كار آنها به طریق شورى و مشورت در میان آنها صورت مى‏گیرد.

غافل از اینکه در آیه، سخن از «أَمْرُهُمْ» است؛ نه « أَمْرُ الله»؛ یعنی موضوعی که توصیه شده مومنین با مشورت و همفکری آن را به انجام برسانند، امور مربوط به مردم است؛ نه امور مربوط به خدا. امور مربوط به مردم؛ مانند همان اموری است که شورای شهر و روستا، روزانه با آن درگیرند و کاری هم که می کنند عمل به همین توصیه قرآنی است که با شور و مشورت، درباره آن مسائل، تصمیم گیری می کنند. اما امور مربوط به خدا، غیر از این امور زمینی است.

«امرُ الله» اموری هستند که از دسترس و توان علمی و عملی نخبه ترین افراد هم خارج است؛ مانند تصمیم گیری درباره اینکه چگونه واجبات را بجا آوریم؟ یا چه کسی را پیامبر خدا قرار دهیم؟ و یا چه کسی از نظر کمالات انسانی در آن مقام هست که بتواند مسئولیت جانشینی پیامبر خدا را بر عهده گرفته و بی هیچ کم کاستی این وظیفه را به انجام رساند؟


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: عيد غدير , امامت امام علي , آیه الله کریمی جهرمی , سقيفه , سقيفه چيست ,



غدیر در کلام آیه الله کریمی جهرمی
نوشته شده در شنبه 13 آبان 1391
بازدید : 451
نویسنده : میثم حیدری

 


غدیر در کلام آیه الله کریمی جهرمی

 

 

به منظور معرفی اهمیت جریان یوم الغدیر، داستانی را از كتاب طرائف سید بن طاووس می‌آوریم است كه صاحب الغدیر هم آن را نقل كرده و عجیب اینكه آن را از صحیح مسلم ـ یكی از صحاح ستّه برادران اهل سنت ـ نقل می‌كند.

اصل جریان: شخصی از یهود به نزد خلیفة ثانی آمد و گفت: اگر این آیة «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته» بر ما جماعت یهود نازل شده بودو روزش را می‌دانستیم، آن روز را جشن گرفته و روز سرور و شادمانی قرار می‌دادیم كه چنین آیه‌ای به افتخار ما نازل شده است.

جریان غدیر خیلی در تاریخ اسلام با اهمیت بوده است.

 

شخصی به نام ابو المعالی جوینی نقل می‌كند: در بغداد در دست یك صحافی كتابی را دیدم و خواندم كه در آخر آن نوشته بود، این جلد بیست و هشتم از طریق حدیث «من كنت مولاه فعلی مولاه» می‌باشد و جلد بیست و نهم نیز متعاقب آن خواهد آمد. یعنی بیست و نه جلد كتاب به عنوان فهرست اسامی كسانی كه این حدیث را نقل كرده‌اند تألیف شده است.

آیا این مطالب باعث نمی‌شود كه یك حركت جدی به طرف غدیر كرده و امام امیر المۆمنین علی بن ابیطالب علیه السلام را از نو بشناسیم؟

این چه شخصیتی است كه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید: « من كنت مولا ه فهذا علی مولاه». در بعضی از نسخ حتی كلمة «هذا» نیز دارد و احتمال می‌رود كه چون «هذا» كلمه اشاره است؛ حضرت علی را بلند كرده و آن وقت فرمودند: «فهذا علی مولا» و اشاره به آن بزرگوار نموده باشند.

 

و بعد دعا فرمودند: «اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله»، ( خدایا دوست بدار كسی كه علی را دوست بدارد و دشمن بدار كسی كه علی را دشمن بدارد، خدایا یاری كن كسی كه علی را یاری بكند، خدایا از پا در آور كسی را كه با علی دشمنی بكند.»


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: عيد غدير , امامت امام علي , آیه الله کریمی جهرمی ,



پیامک عید سعید غدیر خم
نوشته شده در شنبه 13 آبان 1391
بازدید : 595
نویسنده : میثم حیدری

 

 

عید کمال دین ، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان وپ یروان ولایت خجسته باد 

—————— 

تمام لذت عمرم در این است / که مولایم امیرالمومنین است 

—————— 

چون نامه ی اعمال مرا پیچیدند 
بردند به میزان عمل سنجیدند 
بیش از همه کس گناه ما بود ولی 
آن را به محبت علی بخشیدند 

—————— 

علی در عرش بالا بی نظیر است 
علی بر عالم و آدم امیر است 
به عشق نام مولایم نوشتم 
چه عیدی بهتر از عید غدیر است؟ 

—————— 

خورشید چراغکی ز رخسار علیست / مه نقطه کوچکی ز پرگار علیست 
هرکس که فرستد به محمد صلوات / همسایه دیوار به دیوار علیست 

—————— 

عید کمال دین .سالروز اتمام نعمت وهنگامه اعلان وصایت و ولایت 
امیر المومنین علیه السلام 
بر شیعیان وپیروان ولایت خجسته باد 
—————— 
روز عید غدیرخم از شریف ترین اعیاد امت من است. 
پیامبر اکرم(ص) 

—————— 

نازد به خودش خدا که حیدر دارد / دریای فضائلی مطهر دارد 
همتای علی نخواهد آمد والله / صد بار اگر کعبه ترک بردارد 

—————— 

خدایا به حق شاه مردان / مرا محتاج نامردان مگردان 
فرا رسیدن عید غدیرخم بر عاشقان آن حضرت مبارک 
دلا امشب به می باید وضو کرد / و هر ناممکنی را آرزو کرد 


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , اس ام اس , ,
:: برچسب‌ها: پيامك , اس ام اس روز عيد , عيد قدير خم , ,



زيارتنامه حضرت امام علی النقی الهادی (ع)
نوشته شده در سه شنبه 9 آبان 1391
بازدید : 378
نویسنده : میثم حیدری

آيا داخل شوم ای پيامبر خدا؟
آيا داخل شوم ای اميرالمؤمنين؟
آيا وارد شوم ای فاطمه زهرا بانوی بانوان جهانيان؟
آيا داخل شوم ای سرورم حسن فرزند علی ؟
آيا داخل شوم ای سرورم حسين فرزند علی ؟
آيا داخل شوم ای سرورم علی فرزند حسين ؟
آيا داخل شوم ای سرورم محمد بن علي ؟
آيا وارد شوم ای مولای من جعفر بن محمد؟
آيا داخل شوم ای مولای من موسی بن جعفر؟
آيا داخل شوم ای سرورم علی بن موسي ؟
آيا وارد شوم ای مولای من محمد بن علي ؟
آيا داخل شوم ای سرورم ای اباالحسن علی بن محمد؟
آيا داخل شوم ای سرورم ای ابا محمد حسن بن علي ؟
آيا داخل شوم ای فرشتگان خدا
و ای نگهبانان اين حريم شريف؟
خدا بزرگتر است.
درود بر تو ای اباالحسن علی بن محمد
آن پاکيزه راهبر و روشنی
درخشان و رحمت خدا و برکات او
درود بر تو ای رشته محکم خدا
درود بر تو ای که در زمره خاندان خدايی
درود بر تو ای بهترين منتخب خدا
درود بر تو ای برگزيده خدا
درود بر تو ای امين خدا
درود بر تو ای شايسته خدا
درود بر تو ای دوست خدا
درود بر تو ای روشنی روشنيها
درود بر تو ای زيور نيکان
درود بر تو ای نژاد و فرزند خوبان
درود بر تو ای عنصر پاکان
درود بر تو ای حجت خدای رحمن
درود بر تو ای اصل و اساس ايمان
درود بر تو ای سرور مؤمنان
درود بر تو ای سرپرست شايستگان
درود بر تو ای پرچم و نشانه هدايت
درود بر تو ملازم با پرهيزکاری
درود بر تو ای استوانه دين
درود بر تو ای فرزند خاتم پيامبران
درود بر تو ای فرزند آقای جانشينان
درود بر تو ای فرزند فاطمه زهرا بانوی بانوان جهان
درود بر تو ای امانت دار باوفا
درود بر تو ای پرچم دار پسنديده
درود بر تو از پارسای پرهيزکار
درود بر تو ای حجت و دليل بر همه خلق
درود بر تو ای خواننده قرآن
درود بر تو ای بيان کننده حلال و حرام خدا
درود بر تو ای سرپرست خيرخواه
درود بر تو ای راه روشن خدا
درود بر تو ای ستاره درخشان
گواهی مي دهم ای سرورم ای اباالحسن
که توئی حجت خدا بر خلقش
خليفه و جانشين او در ميان آفريدگانش
و امين او در شهرهايش
و گواه او بر بندگانش
گواهم به اينکه تويی کلمه پرهيزگاری
و درگاه هدايت و حلقه محکم و استوار
و حجت بر بندگانش هر که در روی زمين است
و هر که در زير خاک است
و گواهم که تويی پاک و منزه از گناهان
و مبرائی از هر نقص و عيبها
و اختصاص يافته به کرم و بخشش خدا
و بخشش هستی به حجت خدا
و هبه شده به او کلمة الله
و اساس آنچنانيکه پناهنده شوند به سوی او بندگان
و زنده شود به وسيله او شهرها

 


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: زيارتنامه حضرت امام علی النقی الهادی (ع) , زيارت نامه امام هادي , زيارت امام هادي ,



شعر/ ولادت امام هادی(ع)
نوشته شده در سه شنبه 9 آبان 1391
بازدید : 581
نویسنده : میثم حیدری

 

بالاتر از این هاست لوایی که تو داری/ خورشید دمیده ز عبایی که تو داری

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ شعر شاعر در جدیدترین نوشته خود در مورد ولادت امام هادی(ع) آورده است: 


بالاتر از این هاست لوایی که تو داری

خورشید دمیده ز عبایی که تو داری

از بنده نوازی و عطایی که تو داری

آقای جهان است گدایی که تو داری

 

ما خاک بخیلیم و شما ابر سخایی

محبوب شده از کرمت شغل گدایی

 

چون جامه که بر قامت زیبا بنشیند

مهر تو به دلهای مصفا بنشیند

هرکس به دلش مهر تو آقا بنشیند

مهرش به دل حضرت زهرا بنشیند

 

لطف خود زهراست که ما اهل یقینیم

آن روز دعا کرده که امروز چنینیم

 

تو آینه داری و کلام تو گهر بار

در وصف تو ماندند...چه گفتار و چه اشعار

حقا که زلالی و نجیبی و نسب دار

بر شیر ندارد اثری زوزه ی کفتار

ادامه شعر در ادامه مطلب


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: شعر امام هادي , تولد امام هادي , ,



ولادت امام هادي (ع) ؛ تداوم خط امامت
نوشته شده در سه شنبه 9 آبان 1391
بازدید : 469
نویسنده : میثم حیدری

 

ولادت امام هادي (ع) ؛ تداوم خط امامت

 

وجود تابناک امام هادي (ع) ، روشني بخش جهان پر از ظلم و ستم و جهل و بي ايماني و مايه افتخار و مباهات دوستداران اهل بيت (ع) بود. وي رسالت امامان پيش از خود را به خوبي به انجام رسانيد.

     امام هادي (ع) صبح روز پانزدهم ذيحجه سال 212 هجري به دنيا آمد. نخستين فرزند پيشواي نهم شيعيان در اطراف مدينه ، شهر نوراني پيامبر عظيم الشأن اسلام و در محلي به نام " صريا " ديده به جهان گشود.(1)

      نام شريف دهمين امام شيعيان حضرت امام هادي عليه السلام، علي است و مشهورترين القاب ايشان
 "  نقي " و " هادي " مي باشد و کنيه اش ابوالحسن است.

      پدر بزرگوار امام هادي، حضرت امام محمد تقي جواد الائمه (ع)  و مادر بزرگوارش سمانه کنيزي با فضيلت و با تقوا بود. (2)

     با شهادت امام جواد (ع) در سال 220 هـ.ق، حضرت هادي در سن هشت يا شش سالگي به امامت رسيدند.

     حضرت هادي 42 سال عمرکرد، اما دوران امامت 34 ساله ايشان نسبت به برخي ديگر از ائمه (عليهم السلام) طولاني‌تر است . امام جواد (ع) در زمان حيات خود بارها به امامت فرزندش تصريح فرموده بود.

 

 همسر و فرزندان امام (ع)

      حضرت هادي عليه السلام حدود هجده سالگي يعني تقريباً در سال 230 هـ. ق با زني به نامحديث يا سوسن ازدواج کرد  که ثمره اين ازدواج امام حسن عسکري عليه السلام است. فرزندان ديگر امام عبارتند از : حسين، محمد ،جعفر کذاب و دختري به نام عليّه يا عايشه.


شرايط اجتماعي ، سياسي دوره امام (ع)

 1-  از بين رفتن عظمت خلافت عباسي : خلافت در دوره اموي و عباسي همواره زمامداران ، با شکوه و باهيبت داشت ، اما در اين دوره بر اثر نفوذ ترکان و بردگان در دستگاه خلافت ، عظمت آنان از بين رفت و خليفه عباسي عملاً تبديل به يک مقام تشريفاتي شده بود.

2-    هوسراني درباريان : خلفاي عباسي عمده وقت خود را به خوشگذراني و ميگساري مي گذراندند و دربار غرق در گناه و فساد بود.

3-    ظلم و ستم به مردم : غارت بيت المال و مصرف آن در عياشي ها و هوسراني ها به همراه ظلم و ستم ، مردم را ناراضي و شاکي مي کرد.

4-  افزايش نهضت هاي علوي : دولت عباسي همواره تلاش مي کرد که با ايجاد نفرت نسبت به علويان در جامعه ، آن ها را سرکوب کندو چون قدرت خود را متزلزل مي ديد از وقوع اين نهضت ها مي ترسيد.


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: امام هادي , امام نقي , ولادت امام هادي , امام هادي نقي ,



اس ام اس تبریک ولادت امام هادی -ع
نوشته شده در سه شنبه 9 آبان 1391
بازدید : 468
نویسنده : میثم حیدری

  

اس ام اس تبریک ولادت امام هادی -ع

 

ای نور خدا امام هادیوی مکتب عشق را منادیای در کف تو لوای قرآن

وی مجری آیه های قرآن

در اوج طلوع روشنائی

آیینه ی پاک حق نمائی

 
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
 

امشب ای دل، مرا شب شادی است

در کف ما برات آزادی است

باب رحمت ز هر طرف شد باز

شب میلاد حضرت هادی است

امام هادی علیه السلام :

" هرکس بذر خوبی بکارد، شادمانی درو می کند."

 

 
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
 

ز سوی عرش رحمن، نوید شادی آمد

بشارت ای محبان، امام هادی آمد

کجایی یابن زهرا بده عیدی مارا

که روح عشق و ایمان امام هادی آمد

 

:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس امام هادي , اس ام اس , پيامك مذهبي ,



بازدید : 452
نویسنده : میثم حیدری

 

با حضور هزاران نفر از مردم قم و زائران
نماز عید قربان در حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران اقامه شد

خبرگزاری فارس: همزمان با سراسر کشور با حضور هزاران نفر از مردم قم و زائران کریمه اهل بیت (ع) نماز عید قربان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و همچنین مسجد مقدس جمکران اقامه شد.

خبرگزاری فارس: نماز عید قربان در حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران اقامه شد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با روز عید قربان و همگام با سایر شهرهای کشور، مردم شریف استان قم و زائرانی که از سراسر ایران امروز در قم حضور داشتند، نماز عید قربان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران اقامه شد.

امروز و در هوای بارانی قم، مردم ولایتمدار این شهر و زائران کریمه اهل بیت (ع) از ساعت هفت صبح در بخش‌های مختلف حرم مطهر فاطمه معصومه (س) و صحن‌های مجاور حضور یافتند تا طبق برنامه زمان‌بندی شده ساعت هشت صبح نماز عید قربان را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم برپا دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در خطبه‌های نماز با تاکید بر رعایت تقوای الهی به ویژه در ایام عید خاطرنشان کرد: عید قربان در واقع روز تعبد محض و تجلی تسلیم در برابر فرمان الهی است و حضرت ابراهیم(ع) در این روز توانست از آزمونی سخت، سربلند و پیروز بیرون آید بنابراین ما نیز باید از خداوند بخواهیم که در امتحان‌های سخت پیروز شویم.

وی افزود: خدای متعادل اعتدال را می‌پسندد و بندگان را نیز به همین مسئله امر می‌کند اما مشاهده می‌شود که برخی در ایام سوگواری به شادی می‌پردازند و خود را از برنامه‌های سازنده عزاداری محروم می‌کنند و در مقابل نیز کسانی هستند که شیفته اشک و ماتم بوده و در تمام طول سال بهانه‌ای برای عزاداری پیدا می‌کنند و اگر مناسبتی نیز وجود نداشته باشد مسائلی را می‌سازند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: نماز عيد قربان , عيد قربان ,



تعداد صفحات : 12